Roze Filmdagen 2019: Back by popular demand

De Roze Filmdagen volgt al jaren (jonge) talentvolle regisseurs. Dit jaar keren twee gerenommeerde ‘queer’-regisseurs terug naar het festival met misschien wel hun beste werk tot nu toe: Madeline Olnek en Marco Berger. 

Door: Hans Prummel

Madeleine Olnek

WILD NIGHTS WITH EMILY

VS 2018, 84 min, Madeleine Olnek

Laat het maar aan regisseur Madeleine Olnek over om een subversieve blik op leven en werk van Emily Dickinson te werpen, de legendarische Amerikaanse dichteres van wie vaak werd aangenomen dat ze een kluizenaarsbestaan leidde. Niets is minder waar, zo leren we in deze droog-komische versie van haar verhaal. De altijd ongehuwd gebleven Emily had een levenslange relatie met haar schoonzus Susan Dickinson, die uitsluitend met haar broer trouwde om dichter bij Emily te zijn. Met de onweerstaanbaar grappige Molly Shannon in de hoofdrol als de feministische lesbische heldin, in een allesbehalve standaard kostuum-drama.

Over Madeline Olnek

Madeline Olneks eerste korte film HOLD UP was al in 2006 op het festival te zien, de toon voor uitzonderlijke droogkomische benadering van serieuze onderwerpen werd toen al gezet. In 2008 toonde we haar tweede korte film COUNTER-TRANSFERENCE. Met CODEPENDENT LESBIAN SPACE ALIEN SEEKS SAME (RFD 2011) maakte ze de overstap naar de lange film, gevolgd door het al even eigenzinnige THE FOXY MERKINS (RFD 2013). Allen zeer gewaardeerd bij ons publiek.


Marco Berger

THE BLOND ONE (un rubio)

Argentinië 2019, 109 min, Marco Berger

Juan gaat een kamer verhuren aan een collega van het werk, Gabriel. De mannen hangen rond, zoals dat gaat. Vrienden op bezoek, biertje erbij, tv-kijken. Langzaam groeit er meer, de blikken worden steelser, de aanrakingen niet meer zo toevallig. Een vriendschap wordt een passionele affaire.

Marco Berger toont zich opnieuw de meester in het laten zien van erotische spanningen, gestolen blikken door een halfopen deur, melancholie maar ook onverbloemde overgave aan elkaar en aan gevoelens.

Over Marco Berger

Zijn stijl kwam al naar voren in zijn eerste korte film THE WATCH (RFD 2008), die bepalend werd voor de rest van zijn werk dat vooral drijft op de erotische spanningen en verboden verleidingen tussen (vaak hetero) mannen. De korte film THE LAST WISH (ook RFD 2008) werd gevolgd door PLAN B (RFD 2009), AUSENTE (RFD 2011), SEXUAL TENSION: VOLATILE (RFD 2012) en VIOLETAS (RFD 2013). Zijn intelligent geconstrueerde MARIPOSA (RFD 2015) en het laid-back vertelde/gefilmde TAEKWONDO (RFD 2016) leidde tot zijn beste werk tot nu toe: THE BLOND ONE.


De Gaykrant is mediapartner van de Roze Filmdagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.