Onderzoek naar LHBT+ lesmethodes op scholen

De Onderwijsinspectie gaat onderzoeken hoe scholen LHBT+acceptatie bevorderen. Directe aanleiding is de LHBT+vijandige lesmethode van de Islamitische Schoolbesturen Organisatie (ISBO) die in september in het nieuws kwam. COC Nederland riep de Onderwijsinspectie toen op om in actie te komen tegen de lesmethode, en wil dat onderzocht wordt of ook andere scholen over de schreef gaan.

Op aandringen van het COC en Kamerleden gaf minister Arie Slob de Onderwijsinspectie op 12 september opdracht om in actie te komen tegen de LHBT+vijandige lesmethode. Op 6 november liet de Inspectie weten ook te zullen onderzoeken of andere scholen wel goed bezig zijn met het bevorderen van LHBT+acceptatie. Basis- en middelbare scholen zijn sinds 2012 verplicht om LHBT+acceptatie te bevorderen.

Breed scala

Voor het onderzoek zal de Inspectie zowel aangekondigd als onaangekondigd een breed scala aan scholen bezoeken. Het gaat om scholen met verschillende achtergronden en levensbeschouwelijke opvattingen, zowel uit het primair en voortgezet onderwijs, evenals het mbo waar bevorderen van LHBT+ emancipatie op aandringen van het COC sinds september 2019 ook verplicht is. Het rapport van de Inspectie wordt naar verwachting in de loop van februari 2020 gepubliceerd.


Reindert Meutstege (1967) van ReinArt Cartoons tekent al sinds 2008 wekelijks de Roze Cartoon voor de website van COC Deventer en omstreken. Hijzelf is ook actief bij die website betrokken en wil met de cartoon actueel roze nieuws met een knipoog presenteren. Het is een goed excuus om ter inspiratie het nieuws van binnen- en buitenland te volgen en bovendien helpt het om een creatief brein scherp te houden.

•••

Adverteren op Gaykrant en daarmee onafhankelijke journalistiek met een regenboograndje mogelijk maken?

Klik hier voor meer informatie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.