Verborgen Leed

De discussies in de nasleep van het onderzoek van NRC en Nieuwsuur over salafistisch onderwijs en over een lesmethode (‘Help, ik word volwassen’) voor het islamitisch basisonderwijs worden nog steeds gevoerd. 

In de discussies wordt vaak de afwijzing van de LHBT+er door het salafistisch onderwijs en bovengenoemde methode genoemd. Al snel kwamen er ook vragen over hoe het zit op bijbelscholen en scholen met een (streng)christelijke achtergrond. De bijbehorende oneliners vanuit de politiek kwamen al snel: “Is artikel 23 van de grondwet (recht op bijzonder onderwijs) nog wel van deze tijd?” En: “Grijpt de onderwijsinspectie wel of niet in?”

Seksuele diversiteit

Ja, het is belangrijk deze uitwassen aan de kaak te stellen en er tegen op te treden. Deze voorvallen laten ook zien dat het belangrijk is het thema ‘seksuele diversiteit’ (en daarmee LHBT+veiligheid- en inclusiviteit) in het onderwijs aan te bieden. In 2012 werd ‘seksuele diversiteit’ opgenomen in de kaders van het basis- en voortgezet onderwijs. Echter, er zijn geen eisen aan de inhoud gesteld. Er is geen minimum aantal uren genoemd dat aan het onderwerp besteed dient te worden. Veel scholen zijn niet of slecht uitgerust met lesmateriaal over seksuele diversiteit, weten niet welke organisaties of instanties zij hiervoor kunnen aanschrijven en worstelen met het wel of niet inzetten van zogenaamd ‘ervaringsonderwijs’. Met het LHBT+ welzijn op scholen is het niet overal even goed gesteld. Uit onderzoek blijkt dat scholen waar LHBT+leerlingen steun ervaren van het personeel en waar een GSA (Gay-Straight Alliance) actief is, de scholen zijn waar leerlingen aanzienlijk meer het gevoel hebben erbij te horen (72% t.o.v. 37%).

Uit onderzoek blijkt dat LHBT+ leerlingen zich significant onveiliger voelt dan heteroseksuele leeftijdsgenoten

LHBT+ beleid

Leerlingen met LHBT+ gevoelens lopen op scholen zonder actief LHBT+beleid het risico over het hoofd gezien te worden. Het schoolklimaat, met weinig aandacht voor LHBT+veiligheid en inclusiviteit, is voor veel LHBT+ers dan gewoonweg niet veilig genoeg. Uit recent onderzoek blijkt dat deze groep leerlingen zich significant onveiliger voelt dan de heteroseksuele groep leeftijdsgenoten. Daarbij is deze onveiligheid de belangrijkste voorspeller van zelfmoordgedachten bij LHBT+ jongeren: bijna de helft van de jongeren met LHBT+ gevoelens denkt wel eens aan zelfmoord.

Ik zet me in als LHBT+ voorlichter op scholen. Een enkele les over seksuele diversiteit heeft hoogstens een tijdelijk en niet te overschatten effect. Daarom heb ik een projectplan geschreven wat nu bij regenbooggemeente Súdwest-Fryslân ligt. Mijn ambitie is om samen met de gemeente en de scholen in het voortgezet onderwijs (6500 leerlingen) een integrale aanpak uit te rollen bedoeld voor lessen over seksuele diversiteit in het algemeen en voor leerlingen met LHBT+ gevoelens in het bijzonder.

Mijn projectplan heet ‘Verborgen Leed’. Dit refereert aan ‘de kast’. Terugdenkend aan het nog in de kast zitten, zullen veel LHBT+ers zich nog gevoelens van onveiligheid, eenzaamheid en afwijzing herinneren. Het ‘er niet bij horen’.  De ‘vijfpuntenaanpak’ van ‘Verborgen Leed’  moet ervoor gaan zorgen dat LHBT+ leerlingen zich op school veiliger en meer thuis gaan voelen, dat zij ‘erbij horen’ en dat het onderwerp ‘seksuele diversiteit’ een vast onderdeel van het curriculum wordt.

Hilbrand Bonthuis

Een goede bron over hoe het in de praktijk gaat is hier te vinden. 


Hilbrand Bonthuis (41, Bolsward) zet zich in voor diversiteit door o.a. LHBT-voorlichting te geven op scholen. Hij spreekt zich uit voor een meer inclusieve samenleving. “In the end we will remember not the words of our enemies but the silence of our friends.” (Martin Luther King)

https://twitter.com/LHBTInfo

Hilbrand Bonthuis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.