Drag queen Rita Book: “Iemand met alleen een pruik zonder make-up is ook perfect”

RitaBook (lees: ‘read a book’) is een ambitieuze queen. Ze is de oudste dochter van het Rotterdamse draghuis House of Holographic Hoes, lipsynct het liefst op liedjes van sterke vrouwen zoals Lizzo en wil met haar motto ‘Fuck cristism’ iedereen laten zien dat je échte zelf wegstoppen zonde en zinloos is. “Jezelf in een hokje proberen te plaatsen haalt juist jouw authenticiteit weg. En de journey maken om jezelf te ontdekken is juist een van de mooiste dingen in het leven.”

Tekst: Sasha Haasnoot

Sinds Superball afgelopen mei, heeft House of Holographic Hoes zichzelf definitief op de Nederlandse dragscenekaart gezet. Maar Rita Book, in het dagelijks leven ook wel bekend als Jeroen Abels, wilde eerst helemaal niet meedoen. “Ik doe nu zo’n drie jaar drag, maar destijds had ik heel sterk het gevoel dat ik er nog niet klaar voor was. Ik wilde echt polished zijn en on top of my game. Dat was ik, in mijn ogen dan hé, nog helemaal niet”. Jezelf vinden in drag is een heel proces. Ik deed voor drag niets dat geassocieerd kon worden met gender bending. Dat was omdat ik zelf al genoeg in de knoop zat met mijn mannelijk- en vrouwelijkheid.

“Jezelf vinden in drag is een heel proces”

Pas toen ik Ma’MaQueen, de moeder van House of Holographic Hoes, leerde kennen en daarbij de hele dragscene, heb ik mezelf echt omarmd. Maar omdat het best wel een omschakeling was duurde het een tijdje voordat ik me comfortabel voelde in drag”. De alarmbellen gingen dan ook flink rinkelen toen Mama Queen vertelde dat House of Holographic Hoes door de voorrondes heen waren en nu ook écht mochten strijden om diverse prijzen, waaronder de prijs voor het beste huis. “Toen ging er bij mij een soort knop op. We gingen dit echt doen. Samen. We kregen meer boekingen waardoor ik steeds meer in drag ging optreden. Het is achteraf maar goed dat Ma’MaQueen mij gepushed heeft om juist uit mijn comfortzone te stappen want op het moment dat Superball voor de deur stond wist ik dat ik er klaar voor was.”

Fuck critism

Door Rita te zijn is Jeroen zichzelf steeds beter leren kennen waardoor hij sterker in zijn schoenen is gaan staan. “Mede dankzij de Superball heb ik het zelfvertrouwen gekregen dat je ook echt nodig hebt om drag te doen. En natuurlijk worstelt Rita ook met haar zelfvertrouwen. Jeroen zit er immers onder. Maar ik ben zo trots op de ontwikkeling die ik aan doormaken ben. In een jaar ben ik ontzettend gegroeid. Het enige wat ik nog niet zo goed kan loslaten zijn mijn perfectionistische trekjes”. Want die hebben zowel Jeroen als Rita. “Ook al kan ik mijn make-up in twee uur doen, ik maak er toch vier uur voor vrij. Maar ik maak stapjes om dit meer los te laten en gewoon lol te hebben in alles wat ik als Rita doe. Want ook al weet jij al je moves op dat ene nummer maar kan iedereen zien dat je er met je gedachte niet bij bent, heeft je optreden geen enkele zin. De boodschap of emotie die je wil overbrengen blijft hangen. Maar als jij het naar je zin hebt, zien anderen dat en dat werkt aanstekelijk. Dus laat het los.”

“Als jij het naar je zin hebt, zien anderen dat en dat werkt aanstekelijk. Dus laat het los”

En tegelijkertijd: fuck critism. “Ik ben best wel politiek ingesteld, net als mijn dragfamily. We willen de maatschappij als een geheel verbeteren. En niet alleen voor drags, maar voor alle mensen die buiten de norm vallen omdat wij zo goed weten hoe dat is. En in de dragscene zelf kunnen queens zo kritisch op elkaar zijn. Er is zoveel shade en concurrentie. Wij diggen die vibe helemaal niet en hechten daarom veel waarde aan statements zoals ‘fuck critism’. Ik ga er heel slecht op wanneer andere queens – of eigenlijk mensen in het algemeen – anderen niet de dingen laten doen of de persoon laten zijn die ze willen zijn. Je ziet bijvoorbeeld in de dragscene dat er mensen zijn die op hun manier meer crossdressen of meer aan travestie doen en daar wordt dan soms op neergekeken. Terwijl ik denk; als iemand alleen een pruik opdoet en verder geen make-up, dan is dat perfect. We hoeven elkaar niet constant te vergelijken met het RuPaul’s Drag Race-ideaal. Jezelf in een hokje plaatsen haalt juist jouw authenticiteit weg. En de journey maken om jezelf te ontdekken en de persoon te zijn die je altijd al wilde zijn, is juist een van de mooiste dingen die je meemaakt”.

“We hoeven elkaar niet constant te vergelijken met het RuPaul’s Drag Race-ideaal”

Het error-effect

Hoe kijkt Rita dan naar de acceptatie van dragqueens in Rotterdam? Zelf probeert Rita ‘schijt’ te hebben aan de rest, maar je veilig voelen en schijt hebben zijn twee verschillende dingen. “Ik heb nog nooit in drag fysiek geweld meegemaakt. Ja, mensen roepen soms dingen naar je of spugen zelfs naar je, maar ik heb altijd het idee dat deze mensen het gevoel hebben dat ze een reactie moeten geven aan alles wat ze niet snappen. Je ziet een soort error-effect. ‘Help, ik begrijp dit niet. Wat moet ik doen? Of je ziet dat die agressieve mannen zelf ook worstelen met hun mannelijkheid. Maar als ik eerlijk ben, kan ik ook niet heel boos op hun worden. Het is de opvoeding en de maatschappij in het algemeen, die hen zo in hokjes laat denken. Waarschijnlijk is hun als kind verteld dat ze niet mogen huilen, geen roze shirtjes mogen dragen waardoor ze zo gehersenspoeld zijn om een negatieve reactie te geven.”

Gelukkig zorgen jongere generaties ervoor dat de standaard gendernormen veranderen. “Je ziet dat er op steeds meer kanalen een platform gegeven wordt aan dragqueens. Mede dankzij RuPauls Drag Race maar ook in Nederlandse televisieprogramma’s, worden mensen steeds meer blootgesteld aan genderbending en dat maakt het makkelijker om de starre lijnen van gender en seksualiteit te vervagen. Het maakt het voor jongeren makkelijker om te experimenteren in het openbaar omdat ze zich gerepresenteerd voelen. En tegelijkertijd wordt de maatschappij geconfronteerd en ook een beetje wakkergeschut dat er mensen bestaan die anders zijn dan zij. Ik hoop dat ik met mijn drag aan beide partijen een bijdrage kan leveren.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.