Homoseksuele pastor Pierre Valkering ontslagen

Voor een groot aantal parochianen van de Amsterdamse Vredeskerk was het gisteren een inktzwarte dag. In een door het parochiebestuur opgestelde brief werd bekendgemaakt dat voor bisschop Punt en zijn coadjutor Hendriks de kogel door de kerk is wat betreft pastor Valkering. Betekent dit het einde verhaal van een mateloos geliefde pastoor of is er nog een oplossing te vinden?

Tekst: Paul Hofman

Ontslag

Het Bisdom heeft het bestuur laten weten dat Pierre Valkering met ingang van 24 juni is ontslagen als pastoor van de Vredeskerk. Dit werd bekend gemaakt per brief. Op 31 maart kwam hij tijdens de mis ter gelegenheid van zijn 25-jarig priesterfeest uit de kast. Ruim 700 gasten waren getuige van die openlijke coming-out. Als klap op de vuurpijl presenteerde hij zijn biografie waarin Valkering zijn verslaving aan porno, zijn fetisj en zijn vroegere bezoeken aan dark rooms opbiechtte.

De bisschop heeft genoeg van de tot heden voortdurende controverse

Een mediastorm in Nederland barstte los. Ruim een week domineerde Valkering het nieuws. Want was het celibaat nog wel van deze tijd? Het bracht korte tijd een discussie binnen de kerk op gang. Maar nu is onmiskenbaar duidelijk geworden dat de bisschop genoeg heeft van de tot heden voortdurende controverse.

Verwerpelijk

Het parochiebestuur heeft begin vorige week uitgebreid met coadjutor gesproken over de situatie rondom Valkering. Hendriks gaf in dit gesprek aan dat hij het gedrag van de pastoor niet te tolereren vond. Exit pastor. Wat nu nog kan? Valkering kan nog tegen zijn ontslag in beroep gaan. Als hij dat doet, dan kan het beroepsproces in het kerkelijk recht (er zijn meerdere niveaus net als in de reguliere rechtspraak) maanden in beslag nemen.

Pastor Valkering betaalt een hoge prijs voor zijn coming-out

Parochiewoning

Voor de Vredesparochie levert dit een lastige situatie op. Totdat de kerkelijk rechter definitief uitspraak heeft gedaan mag er geen andere pastoor in de Vredeskerk benoemd worden. Dat de pastor op korte termijn uit zijn parochiewoning gezet zal worden, is niet ondenkbeeldig. “Omdat de kerk zijn homoseksualiteit niet accepteert”, zegt parochiaan Alfons. Pastor Valkering betaalt een hoge prijs voor zijn coming-out.

Strijdvaardig
Alex van der Bijl, parochiaan van de Vredeskerk, schrok zich rot toen hij het besluit van het bisdom hoorde. “De bisschop negeert de overgrote meerderheid van de parochie. De geloofsgemeenschap blijft verweesd achter. Pierre Valkering moet blijkbaar weg. Hoe de reacties zijn? “Die variëren van onthutst tot strijdvaardig. De meeste parochianen willen hem als pastoor houden.”
“De meeste parochianen willen hem als pastoor houden.”

Bidden

Navrant is dat het parochiebestuur in de brief zegt ‘te blijven bidden voor pastor Pierre, voor de monseigneurs Punt en Hendriks, zodat onze levendige en warme parochie Onze Heer verbeeldt’. Pastor Valkering is wegens vakantie niet in staat een reactie te geven. Een aantal parochianen, dat achter hem staat, wil harde actie voor hem gaan voeren.

Eerder verklaarde bisschop Punt over Valkering: “Deze geeft nu publiekelijk onmiskenbaar aan dat hij zijn celibaatsbelofte niet heeft gehouden, en ook niet kan en wil houden. Meer nog: dat hij zich ook andere seksuele vrijheden veroorlooft. Dit is voor de rooms katholieke kerk met een waardige uitoefening van het priesterschap niet verenigbaar”.

Parochiesecretaris

Elly Visser, parochiesecretaris van de Vredeskerk, geeft de volgende reactie: “Ik sta vierkant achter het bericht van het bisdom dat het tijd voor Pierre Valkering is om te gaan. Alle priesters worden na een aantal jaren overgeplaatst. Zo is dat ook in het bedrijfsleven en dat is ook gezond. Want de situatie waar we nu mee te maken hebben en die de parochie verdeelt in voor- en tegenstanders komt door het feit dat vele parochianen geen andere priester dan Pierre Valkering hebben meegemaakt.

“We gaan naar de kerk voor Onze Lieve Heer en niet voor meneer pastoor.”

Gelukkig zijn de zondagse diensten tot nu toe niet minder bezocht dan vroeger en kunnen andere activiteiten dankzij vervangers en vrijwilligers ook gewoon doorgaan. Ik hoop dat het zo blijft, ook nu men weet dat hij niet zal terugkomen. Uiteindelijk gaan we naar de kerk voor Onze Lieve Heer en niet voor meneer pastoor. Pierre Valkering was 33 toen hij werd gewijd. Een leeftijd waarop je wel kunt bedenken of je een seksloos leven vol kunt houden. Als later toch blijkt van niet, had hij er ook eerder uit kunnen stappen. De regels van de kerk zijn er nu eenmaal nog steeds. Daar kun je van denken wat je wilt, van mij mag het celibaat ook morgen worden opgeheven, maar daar gaan wij niet over.  Dat ligt bij de kerkleiding. Daar kun je mening kenbaar maken, maar wat Pierre Valkering nooit had mogen doen is de parochie tot slachtoffer maken. Buiten dat is hij de laatste jaren ook behoorlijk uitgeblust. Ik heb heel veel in mijn eentje moeten oplossen. Dat vind ik niet erg, maar het is ook niet leuk. Ik vind het dus hoog tijd voor een nieuwe uitdaging, zowel voor de parochie als voor de pastor. Los van de reden van zijn ontslag.”

Biografie Pierre Valkering, Ontkleed niet naakt staan, uitgeverij U2pi

Foto: (c) Anita Muschner | De Gaykrant 

9 thoughts on “Homoseksuele pastor Pierre Valkering ontslagen

  1. elly witte schreef:

    “Sodoma” gelezen? Pierre was “gewoon een beetje dom”: als je het stiekem doet kan het kennelijk wel…

  2. M schreef:

    Geen Punt. Als de bisschop zich boven de wet mag stellen (en dan heb ik het niet over kerkelijk recht want dat is van nul betekenis), dan mag een imam dat ook. En verder vrolijke pasen allemaal.

  3. Martin schreef:

    Ik ben aktief parochiaan bij de Vredeskerk en in 2018 door Pierre gedoopt.
    Pierre heeft rust gebracht in mijn jarenlange spirituele zoektocht; naar mijn onbestemde verlangen het doel van mijn bestaan hier op Aarde te doorgronden.
    In de vele jaren daaraan voorafgaand heb ik “gesnuffeld” aan andere Christelijke stromingen maar daar kwam de boodschap -met name het letterlijk moeten nemen van de Bijbel, niet echt over.
    In de urenlange gesprekken die ik met Pierre heb gehad heb ik hem leren kennen als een zeer bewogen en diepgelovig mens, maar ook als iemand die met beide benen op de grond staat en volledig begrijpt dat het inmiddels 2019 is en we niet meer in de middeleeuwen leven, met alle veranderende maatschappelijke ontwikkelingen en opvattingen van dien.

    Dat Pierre homo is was bij vrijwel alle parochianen al lang bekend en vormde totaal geen belemmering. De inhoud van het boek was voor mij -en velen met mij, niet bijzonder schokkend.
    Het eerste wat ik dacht is ‘gelukkig… een priester is ook maar een gewoon mens’. Ik kan mij overigens ook wel voorstellen dat een aantal behoudende parochianen hier aanstoot aan heeft genomen.

    Het celibaat is een tegennatuurlijke eis met een dubieuze geschiedenis. Het argument dat een relatie (lees: sex) een priester zou afleiden van zijn geloofsbeleveving en zijn relatie met God, snijdt geen hout. Immers, iedereen is in meerdere of mindere mate behept met een verlangen naar (sexuele) intimiteit; homo of hetro. Juist het tegennatuurlijk onderdrukken van deze verlangens maakt dat je op een gegeven moment nergens anders meer aan kan denken en dan juist de connectie met God kwijt kan raken.

    Maar ja. De Kerk heeft gesproken en veroordeeld; de parabel van de Verloren Zoon, de vergeving van de zonden waar we iedere zondag voor bidden, die liefde waar God voor staat, gaat kennelijk niet op wanneer je je kop boven het Roomse maaiveld durft uit te steken.

    Ik voel me boos en bedroeft dat juist een pastoor die zich bijna letterlijk dag en nacht heeft ingezet voor de parochie, voor de zieken, de daklozen, de vluchtelingen, de armen, de mensen in geestelijke nood, nu op zo een manier wordt afgeserveerd, ondanks een petitie die door een grote meerderheid van de parochianen is ondertekend en is uitgereikt aan de Bisschop.

  4. A schreef:

    Zijn geaardheid daar is hij mee geboren, maar hoe je daar mee omgaat dat is je eigen keuze.. Als Pastoor heb je ook een voorbeeldfunctie en die heeft hij met het uitbrengen van zijn boek met al zijn sexuele excapades behoorlijk geschaad .
    Ik vind het ook een beetje naïef van hem om te denken dat dit geen gevolgen zou hebben. Wanneer je door een rood stoplicht rijd weet je ook dat je bekeurd kunt worden

  5. Evertjan B schreef:

    Zolang het maar stiekem gebeurt is het goed

  6. Max Delchambre schreef:

    Christenen hebben een totaal ander mens van Jezus gemaakt, waaronder een conservatieveling en een celibatair. Maar zo was hij helemaal niet. Jezus was een rebel, een buitengewoon revolutionair. En hij leefde zijn rebellie. Een teoreticus was hij niet: hij leefde het. Hij was zo dol op het leven dat hij ervoor wilde sterven. Maar hij wilde zich niet tegen het leven opstellen. Dat was zijn vergrijp. Het leven hangt af van twee dingen: voedsel en seks. Als je tegen het leven bent, dan zul je automatisch tegen voedsel en seks zijn. Als celibaat en vasten absolute waarden worden, verdwijnt het leven van deze planeet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.