“Bestaat De Gay Consument eigenlijk wel?”

Al een aantal jaar ben ik bezig met mijn promotieonderzoek ‘Marketing the Rainbow’ waarin de de vraag centraal staat: “Bestaat De Gay Consument eigenlijk wel?“. Ik kwam daarbij veel interessante zaken tegen, en wil die graag met je delen. Maar ik begin bij het begin.

Tekst: Alfred Verhoeven

Marketing. Je hebt er vast ooit, ergens iets over gehoord, maar wat is het? Wat doet het? Moet je het vermijden of omarmen? Of kun je het allebei doen? Marketing is geen actie, maar een proces. Er zijn veel definities, die allemaal een ander aspect ervan belichten. Ik denk dat de betere definities zich richten op de Klant. Voor mijn onderzoek heb ik gekozen voor de volgende elementen:

Marketing is:

  • het proces om potentiële klanten te interesseren in je producten of diensten,
  • door waarde te creëren en te leveren,
  • via het identificeren van klantbehoefte.

Marketing wordt gebruikt om klanten binnen te halen, en ze binnen te houden. Dit gebeurt meestal via adverteren (in veel verschillende vormen) en sponsoring (bijv. van evenementen). Eén van de uitgangspunten van marketing is dat een winstgevende omzet beter is dan een maximale omzet. Dus: je kunt proberen je product aan de hele wereld te verkopen zonder winst te maken, of kiezen voor een kleine groep en flink verdienen.

Absolut
Al decennialang zet Absolut vodka zich neer als stijlicoon. In 1979 brak het door als topmerk door zich te richten op ‘De Gay Consument’ in de VS.

Ondernemingen zoeken al heel lang naar die laatste groep, in de hoop de pot met goud te vinden – die, zoals je weet, aan het eind van de regenboog staat. En laat die regenboog nu ook nog eens symbool staan voor… precies! Ok, ik vond meer dan 100 groepen, goede doelen, godsdiensten, bedrijven en andere instituten die de regenboog als hun symbool gebruiken (te beginnen met de familie Noach in de film met Russell Crowe), maar laten we er van uitgaan dat het meest universeel van de regenboog gebruik wordt gemaakt door de LHBT gemeenschap. Dat klopt, LHBT – niet gewoon ‘gay’, maar daarover later meer.

Alfred Verhoeven
Alfred Verhoeven

Wordt vervolgd…

www.marketingtherainbow.info


Alfred Verhoeven heeft ruim 30 jaar ervaring in marketing en doet de laatste jaren promotieonderzoek: Marketing the Rainbow: “Bestaat De Gay Consument eigenlijk wel?”.  Alfred is oprichter van The 6PC Network en Stichting FunGayDay. Als journalist is hij o.a. verbonden geweest aan diverse regionale kranten en universitaire uitgaven. Tegenwoordig blogt hij voor voor Frankwatching en Marketing Tribune


 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.