CinemAsia Film Festival 2019 toont nieuwe generatie LHBTQ films

Azië is het enige continent op aarde, waar nog geen enkel land het ‘homohuwelijk’ wettelijk erkent. Dit ondanks de inspanningen van activisten, politici en maatschappelijke organisaties. Er lijkt eindelijk beweging te komen in deze patstelling en Taiwan zou in 2019 het eerste Aziatische land kunnen zijn, waar het homohuwelijk wettelijk erkend gaat worden. Filmfestival CinemAsia wil met de speciale LHBTQ sectie van hun 12de editie stilstaan bij deze mogelijke historische kanteling. Dit doet het festival met een LHBTQ filmprogramma over de Aziatische LHBTQ beleving in Azië en in Europa.

Door: Hans Prummel

Curator Darunee Terdtoontaveedej – Foto: Feargal Argard

Volgens de curator van CinemAsia’s LHBTQ-programma Darunee Terdtoontaveedej  is er wel dergelijk een Aziatische LHBTQ belevenis, maar wordt er binnen de Aziatische cultuur weinig over gesproken omdat er niet over problemen in het openbaar gesproken wordt. Ook stelt zij dat veel Aziatische families die naar het Westen emigreren vaak blijven vasthouden aan ouderwetse ideologieën. Zelfs als deze in het thuisland enorm achterhaald zijn.‘ Ook daarom is Terdtoontaveedej blij, dat deze 12de editie van CinemAsia Film Festival een breed LHBTQ film programma aanbiedt met maar liefst zes films en een aanvullend verdiepingsprogramma met zowel de blik naar Azië als ook naar Nederland / Europe.

“Er is wel degelijk een Aziatische LHBTQ belevenis, maar binnen de Aziatische cultuur wordt niet over problemen in het openbaar gesproken.”

Azië telt 48 landen. En net zo divers als de culturen is ook de queer ervaring. Met de selectie aan LHBTQ films van dit jaar uit Taiwan, de VS, China, Hong Kong en de Filipijnen wil CinemAsia een gevarieerd beeld laten zien van de verschillende realiteiten.

Dear Ex – Mag Hsu (Taiwan | 2018)

Geïnspireerd door personages uit het echte leven, vertelt deze onderhoudende dramatiek de weg van Taiwan’s naar gelijkheid in huwelijksrechten. De film schitterde tijdens het Taipei Film Festival en werd bekroond met de prijzen voor Best Narrative Feature, Audience en Best Performer. Meer info over de film  vind je HIER

First Night Nerves – Stanley Kwan (Hong Kong | 2018)

Wie van Ozon’s Huit Femmes houdt, die geniet ook van dit visuele spektakel. Kwan duikt is in de perikelen van de filmbranche, die vooral keihard is jegens vrouwen. Kwan bewijst ook dat hij één van de beste regisseurs is in Hong Kong, door een zinderend spel uit Bai Baihe (bekend uit Monster Hunt) te halen. De film werd  omarmd door prestigieuze filmfestivals als Torino, Busan en Tokyo Filmex. Meer info over de film vind je HIER

Fish Bones – Joanne Mony Park (VS | 2018)

Debuterend regisseur Joanne Mony Park schept een bedwelmend visueel universum met betoverende muziek, hippe mode en een hoofdrolspeler van bijna onbereikbare schoonheid. Verteld wordt het verhaal van de in New York wonende bloedmooie jonge Koreaanse immigrant Hanna en haar verscheurdheid tussen twee werelden: het traditionele Koreaanse familieleven en haar leven als een model dat van een vrouw houdt. Meer info over de film vind je HIER

Rainbow’s Sunset – Joe Lamangan (Filipijnen | 2018)

Verhalen over getrouwde mannen die mannelijke minnaars hebben zijn niets bijzonders in de Filipijnse cinema. Maar deze film onderzoekt een nieuw perspectief binnen het genre: de LHBTQ relatie op leeftijd. In de film schitteren de beste acteertalenten van het land. Dit verfijnde familie-melodrama sleepte op het Metro Manila Film Festival maar liefst elf prijzen in de wacht. Meer info over de film vind je HIER

The Rib –  Zhang Wei (China | 2018)

China heeft redelijk progressieve rechten voor transgenders. Maar de publieke opinie is vaak hard. The Rib is de eerste Chinese speelfilm, die transgenders als onderwerp behandelt en welke door de overheidscensuur is gekomen. De film biedt ook een onthullend perspectief op de Christelijke communities van China, die onder precaire omstandigheden overleven. Zhang Wei, die bekend staat om zijn scherpzinnige sociale analyses, won met The Rib de Kim Ji-seok Prijs op het Busan Film Festival. Meer info over de film HIER

Tracey –  Li Jun (Hong Kong | 2018 | Competitie programma)

Jun Li vertelt een krachtig verhaal over identiteit en acceptatie met dit regiedebuut. Met empathie en intellectueel inzicht, blijkt Tracey een baanbrekend filmwerk te zijn over een samenleving, waar transgender kwesties taboe zijn. Naast het briljante, met een Golden Horse Award bekroond spel van Ben Yuen, als een oudere transgender operazanger, speelt gevestigde acteur Philip Keung de sterren van de hemel in de rol van een onderdrukte ziel. Meer info over de film HIER

Turning 18 – Ho Chao-ti (Taiwan | 2018)

Na haar geprezen series over gemarginaliseerde gemeenschappen en socio-economische kwesties, volgt Ho Chao-ti (El Salvador Journal, 2008) jarenlang de worstelingen van haar fragiele hoofdpersonages in deze beeldschone, maar ook hartverscheurende documentaire. Turning 18 is een coming-of-age-verhaal dat ook de armoede in het  landelijke Taiwan laat zien, naast LHBTQ-rechten en seksueel misbruik.De docu toont ook de moed die nodig is om te veranderen en het geluk op te zoeken. Meer info over de film HIER

www.cinemasia.nl 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.