Uitgever The Gay Issue is failliet

In bladenland kwam het bepaald niet als een donderslag bij heldere hemel. Al meer dan een jaar was bekend dat het mede door oud-Privé hoofdredacteur Brigitte Midavaine opgerichte blad ‘The Gay Issue’ in zwaar weer verkeerde en dat medewerkers niet meer werden betaald. Dat het doek nu pas valt, wekt wel verbazing. “Vooral de laatste maanden ging het snel richting afgrond. Het faillissement was onafwendbaar. Maar tot op het laatst werd adverteerders voorgeschoteld dat het magazine door bijna dertigduizend mensen werd gelezen en de meest trendsettende, interessantste en rijkste doelgroep vormde,” zegt een insider.

Tekst: Paul Hofman

Klatergoud

Het doet denken aan de teloorgang van de papieren Gaykrant onder leiding van Henk Krol in 2013. Midavaine, de vrouwelijke hoofdredacteur van het failliet verklaarde Santhof Media, de uitgever van het gay mannenblad, was ‘gepokt en gemazeld in bladenland’, vertelde ze eerder met trots. Met het glossy lifestyle magazine dacht Midavaine goud in handen te hebben. Maar ze verkeek zich: het was niet alles goud wat er blonk en de tijden waren inmiddels echt veranderd. Maar met een wirwar van bv-tjes wist zij een wereld van klatergoud te creëren. De werkelijkheid was anders.

Leverancier

“Wij houden van mannen, van alle mannen’ was de slogan van het glossy blad dat zowel in Vlaanderen als in Nederland werd uitgebracht. The Gay Issue heeft nog geen vier jaar bestaan. De Gaykrant sprak met een leverancier die een substantieel bedrag van bijna 10.000 euro van haar tegoed heeft, zegt onomwonden: “Ik ben ervan overtuigd dat de vlotte babbel, het charmant lijkende voorkomen en optreden en haar overtuigingskracht mij zand in de ogen hebben gestrooid. Dit riekt naar pure oplichting.” Hij is boos en zegt “bij haar de laatste cent te zullen terugvorderen”. Het geld dat zij van adverteerders ontving lijkt ergens te zijn beland, daar waar het zeker niet hoort. Inmiddels is een curator benoemd die de zaak verder afwikkelt.

Midavaine bevestigt in een mailreactie dat Santhof Media failliet is, maar dat de titel The Gay Issue een doorstart maakt en de nieuwe editie deze maand in de winkels zal liggen.

Foto: de lancering van The Gay Issue in 2015 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.