Controversiële Nederlandse film te zien in Cannes

De Nederlandse korte film ‘Huisje, Boompje, Beestje’ is uit meer dan 4000 inzendingen geselecteerd in de top twaalf van de internationale finale van het 48 Hour Film Project. De film had met deze prestatie een selectie afgedwongen voor het Internationale Film Festival van Cannes. Wij spraken Patrick Maijer, één van de acteurs in de film.
Tekst: Hans Prummel
Waar gaat de film over?

‘Huisje, Boompje, Beestje’ is een korte comedy van het regieduo Koen Leerink en Tom Cas. Het vertelt het verhaal van Dannie en Ferry, een homoseksueel stel. Ze hebben alles, maar ze hebben het gevoel dat er tóch nog iets ontbreekt in hun leven en ze besluiten de trend te volgen om hun familiegeluk compleet te maken. Ze gaan een vluchteling adopteren. Dat pakt alleen niet altijd even goed uit.

Waarom hebben jullie dit onderwerp gekozen?

Rond het schrijven van de film vorig jaar, kon je de krant niet openslaan of je social media openen, of het ging over transgenders en vluchtelingen en de aan beide zaken gerelateerde problemen. Als je dan als genre comedy trekt voor een filmcompetitie, ga je aan de slag met nét iets extra aangezette stereotypen, begint de opnamedag met wat improvisaties en werkt dan naar het uitvoeren van het door Florian de Kenter geschreven script toe.

Je bent op dit moment samen met producer Indra van ’t Hooft in Cannes voor de screening van de film. Hoe ervaar je het Festival tot nu toe?

Het filmfestival is één grote wervelwind van pers, acteurs die elk fotomoment aangrijpen, distributeurs die samenwerkingen aan willen gaan, grote hotels aan de boulevard waar auto’s met chauffeur af en aan rijden en enorme rijen aan weerszijden van het Palais des Festivals, waar al dan niet meedingende films voor een prijs, vertoond worden. Onderdeel van het festival is de Short Film Corner, een soort van beursvloer waar geïnteresseerde film- en TV-programmeurs op zoek zijn naar films voor distributie of bijvoorbeeld voor programmering op een filmfestival of op een streamingdienst. We kijken onze ogen in ieder geval uit!

Hoe is de film ontvangen? Wat zijn de reacties?

Na het winnen van de competitie in Nijmegen, heeft de film overal de nodige aandacht getrokken. Een filmfestival dat aanvankelijk de film op hun programmering wilde zetten, besloot na intern overleg en met een internationaal kijkerspubliek in het achterhoofd, de film tóch maar niet te vertonen.  Toen de film 2 maanden geleden op het Short Film Festival Filmapalooza vertoond werd, kwamen de complimenten van alle kanten. Filmmakers die het knap vonden om zó op het randje te zitten, een actrice uit New York die in een andere 48 Hour speelde, zei dat ze bijna niet hardop dúrfde te lachen. “It’s a guilty pleasure!” Ook hier in Cannes, vielen de ooh’s en aaah’s en lachjes weer lekker op de juiste plek. Dan weet je dat je met elkaar iets tofs hebt gemaakt!

Zijn er meer films te zien in Cannes met een LHBT-tintje?

Girl is één van de films die uitvoerig besproken wordt door pers en publiek. Veel filmmakers durven denk ik niet altijd gevoelige onderwerpen te kiezen, uit angst dat het grote publiek wegblijft. Dát moet je als schrijver of regisseur natuurlijk eigenlijk nooit doen. Je hebt een idee, een verhaal, een visie en dat wil je aan de kijker laten zien.

Wat is je volgende project? Komt er een serie?

Hahaha, die vraag hebben we heel vaak gehoord. Huisje, Boompje, Beestje heeft natuurlijk een open einde… Als makers zouden we het natuurlijk hartstikke leuk vinden, want het verhaal leent zich er wél voor in ieder geval. Dus wie weet!

“Huisje, Boompje, Beestje’ is  ook online te zien via www.48hourfilm.com


 

Over het 48 Hour Film Project

Het 48 Hour Film Project is een wereldwijd shortfilmplatform. Voor het 48 Hour Project trekt een team op vrijdagavond een kaart met 2 genres erop uit de hoge hoed. Daarnaast krijgt elk deelnemend team een personage toebedeeld, een voorwerp en een zin. Dit zijn verplichte elementen die in elke film voor moeten komen. Dan begint het schrijven van het verhaal, vervolgens wordt er op zaterdag gefilmd en daarna gaat het team aan de slag met de montage, muziek, kleurcorrectie, aftiteling, etc., zodat op zondag om 19.30u (48 uur later) een film aangeleverd kan worden bij de organisatie.

 

.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *